The Future of Radio – Prototype Apps for DONAU 3 FM

brandingdigitalselected

Die Zukunft des Radios ist in Gefahr, zumindest so wie wir es kennen. Um gegenüber Streaming-Diensten wie Spotify, Amazon Prime oder Audible wettbewerbsfähig zu bleiben, ist es umso wichtiger neue Wege für das Radio zu erschließen. 18 bis 30-Jährige sind nicht mehr die typische Zielgruppe des Radios. Allerdings ist diese Gruppe besonders wichtig, um das Überleben des traditionellen Mediums innerhalb der nächsten 10 – 15 Jahre zu sichern.

Der Radiosender Donau3FM ist sich dieser Entwicklung bewusst und möchte eine neue Art des Radiohörens entwickeln. Mit mehr als 152.000 Hörer pro Tag ist Donau3FM einer der größten Radiosender in Süddeutschland. Donau3FM möchte herausfinden, wie die Hörer von morgen positiv beeinflusst werden können, um das Medium Radio zu nutzen.

Im Rahmen des Kurses „Human Centered Design and Design Thinking“ werden neue Produkte und Dienstleistungen entwickelt, die als eine Erweiterung des Rundfunks verstanden werden können.  Um innovative und wilde Ideen zu entwickeln, wurde Design Thinking während des gesamten Projekts angewendet.


The future of the mass medium radio is in danger – at least radio as we know it. To stay competitive against streaming services like Spotify, Amazon Prime, Audible or even the latest trend of podcasts a change in the way radio works is indispensable. Especially young people between the age of 18 to 30 aren‘t the typical radio target group anymore. But this target group is essential to ensure the survival of this traditional medium within the next 10 – 15 years.

The radio broadcaster Donau3FM is aware of the upcoming changes and is eager to find new approaches for the future radio. With more than 152.000 listeners per day, Donau3FM is a big player in the radio landscape of Southern Germany and wants to know, how the listeners of tomorrow can be positively influenced towards radio.

Within the course “Human Centered Design and Design Thinking” we want to develop new products and services which can be seen as an extension of radio or even ideas that could replace it the way we know it. To come up with innovative and wild ideas the Design Thinking process has been applied throughout the whole project.

  • CourseHuman-Centered Design and Design Thinking, Master IM
  • SemesterSummer Term 2018
  • LecturerProf. Danny Franzreb
  • Customer / Project forDONAU 3 FM
  • Created byJanine Anderson, Katrin Hartmann, Florentina Große, Luise Nolte, Lisa Scheerer, Julia Scheerer, Sophie Wünsch
  • CourseHuman-Centered Design and Design Thinking, Master IM
  • SemesterSummer Term 2018
  • LecturerProf. Danny Franzreb
  • Customer / Project forDONAU 3 FM
  • Created byJanine Anderson, Katrin Hartmann, Florentina Große, Luise Nolte, Lisa Scheerer, Julia Scheerer, Sophie Wünsch